Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Wsi spokojna, wsi wesoła...

Witamy w naszej szkole

Innowacja pedagogiczna w klasach I-III Szkoły Przysposabiającej do Pracy: „Przez sztukę do kultury”

temat innowacji pedagogicznej: „Przez sztukę do kultury”
autor: M. Koziec-Mucha, Z. Leciej, G. Bulczak-Kulka
realizator: M. Koziec-Mucha, Z. Leciej, G. Bulczak-Kulka
termin: 12.09.2024 r. - 15.06.2025 r.

Rodzaj innowacji pedagogicznej: mieszana
Osoby objęte działaniami: uczniowie klas: III A SPdP, III B SPP, I C SPdP
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: wybrane zajęcia w wymienionych grupach uczniów; rozszerzenie programów nauczania o treści nieuwzględnione w podstawie programowej
Uwagi: brak

Innowacja ma charakter otwarty, można ją modyfikować doskonalić, dostosowywać do zmieniającej się sytuacji w środowisku  oraz do potrzeb i możliwości jej uczestników. Ma stwarzać sytuacje do działania i uzewnętrzniania przeżyć, rozwijania silnej, otwartej na twórcze poszukiwania osobowości; nauczanie przez sztukę i doświadczenie wypiera naukę przez zapamiętywanie.
Kolejnym czynnikiem ma być poszerzanie i urozmaicanie codziennych zajęć o nowe, ciekawe techniki artystyczne, podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej naszej placówki,  i umożliwienie zaprezentowania prac szerszej publiczności.
Będziemy realizować wyżej wymienione założenia poprzez wprowadzanie technik plastycznych mających ukierunkowywać uczestników zajęć na rozwój własnego, nowego  potencjału twórczego. Chcemy stwarzać szerokie możliwości aktywnego uczestnictwa w tworzeniu sztuki, a nie tylko biernego kontaktu z wytworami innych autorów. Z drugiej strony – chciałybyśmy, aby twórczość innych autorów stała się inspiracją do własnej, nieznanej dotąd  kreatywnej  ekspresyjności  uczestników. 
Innowacja zakłada 20 - 25 spotkań artystycznych pn. „Przez sztukę…” w  zbliżającym się  roku szkolnym. Będzie  to zwiedzanie   świnoujskich (i nie tylko) galerii sztuki,  wystaw, spotkań z ludźmi kultury – artystami, udział w konkursach plastycznych i warsztatach, poznawanie nowych technik. Uczestnicy będą zachęcani do wykonania zadań zainspirowanych  twórczością mistrzów.
 
Cele:
  • kształtowanie umiejętności przełamywania stereotypów myślowych
  • kształtowanie umiejętności abstrahowania
  • doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej
  • stymulowanie kreatywności
  • rozwijanie własnych uzdolnień i pasji
  • ukazywanie nowego oblicza rzeczy i ludzi
  • ułatwienie poznawania siebie  i swoich możliwości
  • podnoszenie poczucia własnej wartości
  • podnoszenie wrażliwości estetycznej
  • umożliwianie odniesienia sukcesu
  • poznawanie nowych technik (malarski i nie tylko)
  • wzbudzenie szacunku wobec dóbr kultury
  • zapoznanie z dorobkiem twórców architektury i sztuk plastycznych
  • wdrażanie do świadomego odbioru wytworów artystycznych
  • ułatwianie kontaktów z drugim człowiekiem (artystą, innym  odbiorcą)
 
Metody:
  • pokazowa
  • poglądowa
  • praktycznego działania
Formy:
  • indywidualna
  • grupowa
  • udział w konkursach (poza szkołą)
  • wyjścia do galerii na wystawy prac artystów plastyków/twórców kultury
  • udział w warsztatach artystycznych (w szkole i poza szkołą)
  • udział w spotkaniach z artystami i twórcami kultury
  • wycieczka do Wrocławia (wrocławskie galerie sztuki; zwiedzanie architektury miasta)
Zasoby niezbędne do realizacji:
  • materiały plastyczne
  • inne materiały niezbędne do realizacji zadań
 
Ewaluacja:
  • obserwacja postępów uczestników podczas: 

wykonywania prac plastycznych

wyjść do galerii i wykorzystywania pozyskanych informacji we własnej twórczości
 
  • obserwacji poziomu zadowolenia uczestników z własnych dokonań
  •  organizacja wystaw wytworów
  • wykonanie zdjęć i informacji na stronę aktualności Ośrodka
 
 
Literatura:
  1. Szuman S.: O sztuce i wychowaniu estetycznym. WSiP, Warszawa 1990,
  2. Lech D.: Inspiracja historią sztuki. Propozycja do wykorzystania przy pisaniu programu innowacyjnego.         Nauczycielska Edukacja, CEN Koszalin 5/2003.
  3. Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia Sztuki.         ORE. Warszawa 2019
  4. Tomaszewski T.: Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1998

Banery/Logo