Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Wsi spokojna, wsi wesoła...

Witamy w naszej szkole

Innowacja pedagogiczna programowo-metodyczna „Czytam, bo lubię”

„Czytaj, by być pewnym siebie.
Czytaj, by być w siódmym niebie.
Czytaj, żeby więcej wiedzieć.
Czytaj, żeby jaśniej myśleć.
Czytaj, żeby poznać świat.
Czytaj, nieważne ile masz lat.”

Renata Czajęcka „Wiersz o czytaniu”

Autor: Agnieszka Janta-Lipińska
Data wprowadzenia: 17.02.2025r.
Data zakończenia: 30.05.2025r.

Założenia ogólne

  • Adresatami innowacji są uczniowie klasy I Szkoły Podstawowej.
  • Czas realizacji innowacji obejmuje miesiące: luty – maj, w II półroczu roku szkolnego 2024/2025.
  • Zajęcia realizowane będą podczas zajęć zintegrowanych Edukacji Wczesnoszkolnej.

Motywacja wprowadzenia innowacji

Innowacja „Czytam, bo lubię” jest moją odpowiedzią na potrzebę wsparcia uczniów w nauce czytania oraz rozwijania w nich zainteresowania czytaniem. Niektórzy uczniowie w szybszym tempie opanowują umiejętność czytania, inni potrzebują więcej czasu i większego wsparcia. Na podstawie przeprowadzonych obserwacji oraz dotychczasowego doświadczenia zauważyłam, że uczniowie w wieku wczesnoszkolnym wykazują zainteresowanie czytaniem, które niepielęgnowane, maleje z każdym rokiem. Niniejsza innowacja ma na celu ułatwić uczniom naukę czytania, utrwalić nabyte umiejętności i rozwinąć zainteresowanie czytaniem w ciekawy i przystępny dla nich sposób.

Opis innowacji

W ramach innowacji będę wprowadzała uczniów w świat czytelniczy poprzez zabawę i ekspresję twórczą. Przeprowadzę 15 zajęć, podczas których zrealizuję 15 tematów. Przybliżą one uczniom podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu nauki czytania.

Cel, metody i formy pracy

  • Zwiększenie opanowania przez uczniów podstawowych umiejętności czytania poprzez zabawę z wykorzystaniem liter, sylab, wyrazów i zdań.
  • Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
  • Rozwinięcie zainteresowania czytaniem i czerpania radości i satysfakcji z nauki czytania.
  • Przetwarzanie tekstu poprzez inne formy ekspresji (plastyczną, ruchową, muzyczną).
  • Uczniowie będą pracować w grupie i indywidualnie. Będą wykonywać zadania z wykorzystaniem różnych metod pracy: metody podające, praktycznego działania; metody aktywizujące, gier dydaktycznych, metoda zdań niedokończonych, dyskusja, burza mózgów.

Przewidywane efekty i osiągnięcia
Uczniowie:

  • zdobędą wiedzę z zakresu czytania oraz usystematyzują ją w sposób kreatywny,
  • nauczą się czytać i utrwalą technikę czytania,
  • rozwiną umiejętność czytania ze zrozumieniem,
  • rozwiną umiejętności społeczne i komunikacyjne,
  • nauczą się systematycznej pracy,
  • rozwiną się w zakresie percepcji wzrokowej, słuchowej, motoryki, myślenia i pamięci,
  • zwiększą swoje szanse edukacyjne,
  • rozwiną swoje zainteresowania.

Nauczyciel:

  • Poprzez realizację zadań, lepiej pozna uczniów oraz przekona się jak w konstruktywny sposób można wspomóc ich w samodzielnej pracy nad swoim rozwojem.
  • Będzie mógł pogłębić nie tylko wiedzę uczniów w danym temacie, lecz również ich motywację wewnętrzną.
  • Rozwinie umiejętność łączenia różnych metod pracy w celu osiągnięcia zamierzonych efektów.

Placówka:

  • Promocja Placówki poprzez działania informacyjne o realizowanej innowacji.
  • Poprawa wyników edukacyjnych uczniów.
  • Rozwój w zakresie propagowania innowacyjnych rozwiązań w procesie uczenia się i nauczania.
  • Wzbogacenie oferty placówki poprzez innowacyjne metody pracy.

Ewaluacja

  • W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
  • systematyczną obserwację uczniów,
  • sprawdzenie wśród uczniów umiejętności czytania,
  • rozmowy z pozostałymi nauczycielami i terapeutami pracującymi w klasie.

Harmonogram zajęć:

  1. Co zje ciasteczkowy potwór? M. Babińska, A. Giełczyńśka „Polowanie na ciasteczkowego potwora”.
  2. Tworzymy i układamy puzzle literowe.
  3. Wyścigi liter. Ile tu jest liter?
  4. Szukamy samogłosek i spółgłosek. Ile tu jest głosek?
  5. Gdzie jest ta sylaba? Ile tu jest sylab?
  6. Biegające sylaby. Łap sylaby!
  7. Czarodziejskie krzesła.
  8. Znajdź różnice!
  9. Tajemniczy kod – kto go odgadnie?
  10. Dokończ słowo! Tworzę i czytam wyrazy.
  11. Dokończ zdanie! Układam i czytam zdania.
  12. Zagubione imiona, gdzie jest moja wizytówka? Słucham i szukam.
  13. Jaki to kolor? J. Brzechwa „Kolory”.
  14. Czytamy nasze ulubione książki i komiksy.
  15. zytam kolegom. P. Bourgeois „Franklin czyta kolegom”.

Banery/Logo