Innowacja pedagogiczna programowo-metodyczna „Czytam, bo lubię”
29 kwietnia 2025
„Czytaj, by być pewnym siebie.
Czytaj, by być w siódmym niebie.
Czytaj, żeby więcej wiedzieć.
Czytaj, żeby jaśniej myśleć.
Czytaj, żeby poznać świat.
Czytaj, nieważne ile masz lat.”
Renata Czajęcka „Wiersz o czytaniu”
Autor: Agnieszka Janta-Lipińska
Data wprowadzenia: 17.02.2025r.
Data zakończenia: 30.05.2025r.
Założenia ogólne
- Adresatami innowacji są uczniowie klasy I Szkoły Podstawowej.
- Czas realizacji innowacji obejmuje miesiące: luty – maj, w II półroczu roku szkolnego 2024/2025.
- Zajęcia realizowane będą podczas zajęć zintegrowanych Edukacji Wczesnoszkolnej.
Motywacja wprowadzenia innowacji
Innowacja „Czytam, bo lubię” jest moją odpowiedzią na potrzebę wsparcia uczniów w nauce czytania oraz rozwijania w nich zainteresowania czytaniem. Niektórzy uczniowie w szybszym tempie opanowują umiejętność czytania, inni potrzebują więcej czasu i większego wsparcia. Na podstawie przeprowadzonych obserwacji oraz dotychczasowego doświadczenia zauważyłam, że uczniowie w wieku wczesnoszkolnym wykazują zainteresowanie czytaniem, które niepielęgnowane, maleje z każdym rokiem. Niniejsza innowacja ma na celu ułatwić uczniom naukę czytania, utrwalić nabyte umiejętności i rozwinąć zainteresowanie czytaniem w ciekawy i przystępny dla nich sposób.
Opis innowacji
W ramach innowacji będę wprowadzała uczniów w świat czytelniczy poprzez zabawę i ekspresję twórczą. Przeprowadzę 15 zajęć, podczas których zrealizuję 15 tematów. Przybliżą one uczniom podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu nauki czytania.
Cel, metody i formy pracy
- Zwiększenie opanowania przez uczniów podstawowych umiejętności czytania poprzez zabawę z wykorzystaniem liter, sylab, wyrazów i zdań.
- Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
- Rozwinięcie zainteresowania czytaniem i czerpania radości i satysfakcji z nauki czytania.
- Przetwarzanie tekstu poprzez inne formy ekspresji (plastyczną, ruchową, muzyczną).
- Uczniowie będą pracować w grupie i indywidualnie. Będą wykonywać zadania z wykorzystaniem różnych metod pracy: metody podające, praktycznego działania; metody aktywizujące, gier dydaktycznych, metoda zdań niedokończonych, dyskusja, burza mózgów.
Przewidywane efekty i osiągnięcia
Uczniowie:
- zdobędą wiedzę z zakresu czytania oraz usystematyzują ją w sposób kreatywny,
- nauczą się czytać i utrwalą technikę czytania,
- rozwiną umiejętność czytania ze zrozumieniem,
- rozwiną umiejętności społeczne i komunikacyjne,
- nauczą się systematycznej pracy,
- rozwiną się w zakresie percepcji wzrokowej, słuchowej, motoryki, myślenia i pamięci,
- zwiększą swoje szanse edukacyjne,
- rozwiną swoje zainteresowania.
Nauczyciel:
- Poprzez realizację zadań, lepiej pozna uczniów oraz przekona się jak w konstruktywny sposób można wspomóc ich w samodzielnej pracy nad swoim rozwojem.
- Będzie mógł pogłębić nie tylko wiedzę uczniów w danym temacie, lecz również ich motywację wewnętrzną.
- Rozwinie umiejętność łączenia różnych metod pracy w celu osiągnięcia zamierzonych efektów.
Placówka:
- Promocja Placówki poprzez działania informacyjne o realizowanej innowacji.
- Poprawa wyników edukacyjnych uczniów.
- Rozwój w zakresie propagowania innowacyjnych rozwiązań w procesie uczenia się i nauczania.
- Wzbogacenie oferty placówki poprzez innowacyjne metody pracy.
Ewaluacja
- W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- systematyczną obserwację uczniów,
- sprawdzenie wśród uczniów umiejętności czytania,
- rozmowy z pozostałymi nauczycielami i terapeutami pracującymi w klasie.
Harmonogram zajęć:
- Co zje ciasteczkowy potwór? M. Babińska, A. Giełczyńśka „Polowanie na ciasteczkowego potwora”.
- Tworzymy i układamy puzzle literowe.
- Wyścigi liter. Ile tu jest liter?
- Szukamy samogłosek i spółgłosek. Ile tu jest głosek?
- Gdzie jest ta sylaba? Ile tu jest sylab?
- Biegające sylaby. Łap sylaby!
- Czarodziejskie krzesła.
- Znajdź różnice!
- Tajemniczy kod – kto go odgadnie?
- Dokończ słowo! Tworzę i czytam wyrazy.
- Dokończ zdanie! Układam i czytam zdania.
- Zagubione imiona, gdzie jest moja wizytówka? Słucham i szukam.
- Jaki to kolor? J. Brzechwa „Kolory”.
- Czytamy nasze ulubione książki i komiksy.
- zytam kolegom. P. Bourgeois „Franklin czyta kolegom”.