W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Świnoujściu każdy uczeń ma możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych. Rodzaj zajęć zależy od:
- indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
- możliwości psychofizycznych ucznia;
- orzeczenia o kształceniu specjalnym;
- wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia;
- zainteresowań.
Wszystkie zajęcia prowadzone są przez specjalistów.
Zajęcia rewalidacyjne:
- stymulacja procesów poznawczych - usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, mowy i myślenia, a także umiejętności opanowania emocji dla rozwoju umiejętności szkolnych;
- terapia logopedyczna - rozwijanie kompetencji językowych poprzez usuwanie zaburzeń mowy, wad wymowy, przywracanie mowy w przypadku jej utraty, stymulowanie rozwoju mowy i podnoszenie sprawności językowej, wprowadzanie alternatywnych metod komunikacji;
- biofeedback - tłumienie niepożądanych fal mózgowych, w zamian wzmacnianie tych fal mózgowych, które są potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania;
- integracja sensoryczna SI - przywracanie prawidłowego odbioru i organizacji bodźców ze wszystkich zmysłów takich jak: wzrok, słuch, równowaga, dotyk, czucie ruchu-kinestezja;
- fizjoterapia - to terapia ukierunkowana na rozwijanie, utrzymywanie, i przywracanie zdolności ruchowych;
- zajęcia zwiększające kompetencje emocjonalno-społeczne - służą kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, a więc umiejętności rozpoznawania i panowania nad swoimi emocjami, ale także odczytywania emocji innych i adekwatnego zachowania się w danej sytuacji społecznej;
- korekcja wad postawy - przeciwdziałanie stwierdzonym wadom postawy i wyrównywanie odchyleń fizjologicznych;
- muzykoterapia- stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i ruchowego poprzez różne formy aktywności muzycznej;
- hipoterapia- to zajęcia z zakresu rewalidacji psychoruchowej, które odbywają się przy udziale koni;
- terapia ręki- nauka i doskonalenia różnych czynności i ruchów precyzyjnych ręki przy stabilizacji całego ciała;
- zajęcia z tyflopedagogiem- to terapia uczniów niewidomych i słabowidzących;
- zajęcia z surdopedagogiem- to terapia uczniów niesłyszących i słabosłyszących.
Zajęcia pozalekcyjne:
- wiedzy - celem zajęć jest ujawnianie uzdolnień uczniów oraz zmniejszenie skali niepowodzeń uczniowskich. Pozwalają osiągnąć uczniowi sukces na miarę jego możliwości, a także wpływają na rozwój zainteresowań w danej dziedzinie;
- artystyczne- pomagają uczniom rozwijać zdolności i zainteresowania artystyczne: plastyczne, muzyczne, teatralne i inne poprzez podejmowanie działań o charakterze wielorakim;
- turystyczno-krajoznawcze - często realizowane w formie rajdów i wycieczek, w czasie których uczniowie poznają ciekawe miejsca w najbliższej okolicy, odkrywają ich walory przyrodnicze krajoznawcze oraz uczą się, jak prowadzić obserwacje przyrodnicze, rozpoznawać rośliny;
- dydaktyczno-wyrównawcze - mają na celu przybliżenie uczniom obowiązujących, podstawowych treści z wiodących edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które sprawiają uczniom największe problemy; wyrównanie zaległości w opanowaniu poszczególnych, wiodących zagadnień oraz rozwijanie i doskonalenie niezbędnych umiejętności: czytania, pisania, liczenia, konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych, logicznego myślenia, stosowania poznanych reguł.
Koła zainteresowań:
rozwijają uzdolnienia uczniów w sferze:
- rozwoju fizycznego - zajęcia sportowe;
- rozwoju artystycznego - zajęcia o charakterze muzycznym, plastycznym oraz literackim;
- preorientacji zawodowej - pomagają w wyborze dalszej drogi zawodowej.