temat innowacji pedagogicznej: „Przez sztukę do kultury”
autor: M. Koziec-Mucha, Z. Leciej, G. Bulczak-Kulka
realizator: M. Koziec-Mucha, Z. Leciej, G. Bulczak-Kulka
termin: 12.09.2024 r. - 15.06.2025 r.
Rodzaj innowacji pedagogicznej: mieszana
Osoby objęte działaniami: uczniowie klas: III A SPdP, III B SPP, I C SPdP
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: wybrane zajęcia w wymienionych grupach uczniów; rozszerzenie programów nauczania o treści nieuwzględnione w podstawie programowej
Uwagi: brak
Innowacja ma charakter otwarty, można ją modyfikować doskonalić, dostosowywać do zmieniającej się sytuacji w środowisku oraz do potrzeb i możliwości jej uczestników. Ma stwarzać sytuacje do działania i uzewnętrzniania przeżyć, rozwijania silnej, otwartej na twórcze poszukiwania osobowości; nauczanie przez sztukę i doświadczenie wypiera naukę przez zapamiętywanie.
Kolejnym czynnikiem ma być poszerzanie i urozmaicanie codziennych zajęć o nowe, ciekawe techniki artystyczne, podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej naszej placówki, i umożliwienie zaprezentowania prac szerszej publiczności.
Będziemy realizować wyżej wymienione założenia poprzez wprowadzanie technik plastycznych mających ukierunkowywać uczestników zajęć na rozwój własnego, nowego potencjału twórczego. Chcemy stwarzać szerokie możliwości aktywnego uczestnictwa w tworzeniu sztuki, a nie tylko biernego kontaktu z wytworami innych autorów. Z drugiej strony – chciałybyśmy, aby twórczość innych autorów stała się inspiracją do własnej, nieznanej dotąd kreatywnej ekspresyjności uczestników.
Innowacja zakłada 20 - 25 spotkań artystycznych pn. „Przez sztukę…” w zbliżającym się roku szkolnym. Będzie to zwiedzanie świnoujskich (i nie tylko) galerii sztuki, wystaw, spotkań z ludźmi kultury – artystami, udział w konkursach plastycznych i warsztatach, poznawanie nowych technik. Uczestnicy będą zachęcani do wykonania zadań zainspirowanych twórczością mistrzów.
Cele:
- kształtowanie umiejętności przełamywania stereotypów myślowych
- kształtowanie umiejętności abstrahowania
- doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej
- stymulowanie kreatywności
- rozwijanie własnych uzdolnień i pasji
- ukazywanie nowego oblicza rzeczy i ludzi
- ułatwienie poznawania siebie i swoich możliwości
- podnoszenie poczucia własnej wartości
- podnoszenie wrażliwości estetycznej
- umożliwianie odniesienia sukcesu
- poznawanie nowych technik (malarski i nie tylko)
- wzbudzenie szacunku wobec dóbr kultury
- zapoznanie z dorobkiem twórców architektury i sztuk plastycznych
- wdrażanie do świadomego odbioru wytworów artystycznych
- ułatwianie kontaktów z drugim człowiekiem (artystą, innym odbiorcą)
Metody:
- pokazowa
- poglądowa
- praktycznego działania
Formy:
- indywidualna
- grupowa
- udział w konkursach (poza szkołą)
- wyjścia do galerii na wystawy prac artystów plastyków/twórców kultury
- udział w warsztatach artystycznych (w szkole i poza szkołą)
- udział w spotkaniach z artystami i twórcami kultury
- wycieczka do Wrocławia (wrocławskie galerie sztuki; zwiedzanie architektury miasta)
Zasoby niezbędne do realizacji:
- materiały plastyczne
- inne materiały niezbędne do realizacji zadań
Ewaluacja:
- obserwacja postępów uczestników podczas:
wykonywania prac plastycznych
wyjść do galerii i wykorzystywania pozyskanych informacji we własnej twórczości
- obserwacji poziomu zadowolenia uczestników z własnych dokonań
- organizacja wystaw wytworów
- wykonanie zdjęć i informacji na stronę aktualności Ośrodka
Literatura:
- Szuman S.: O sztuce i wychowaniu estetycznym. WSiP, Warszawa 1990,
- Lech D.: Inspiracja historią sztuki. Propozycja do wykorzystania przy pisaniu programu innowacyjnego. Nauczycielska Edukacja, CEN Koszalin 5/2003.
- Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej szkole ponadpodstawowej. Plastyka, Historia Sztuki. ORE. Warszawa 2019
- Tomaszewski T.: Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1998